Steffen fortsätter i Forward
En av de tyngsta pjäserna att göra klart med till nästa är var nog Steffen Kraus, målvakten (från Tyskland), som i år kanske var lagets viktigaste spelare, och som nu kommer att göra sitt femte år i Sverige och sitt tredje på Trängen. Steffen Har bestämt mig för ännu två år i Forward. Trivs bra i klubben och med laget, och tycker att jag har gjort det riktigt bra i år. Har spelat alla matcherna, varit skadefri, och samtidigt fått lång erfarenhet och är i min bästa målvaktsålder (27). Är nöjd. Trivs utomordentligt i Sverige, i Forward och i Kumla, där jag och Rebecca både bor och arbetar. Uppskattar speciellt somrarna, naturen och lugnet i naturen. Lagom varmt, ett harmoniskt ljus, och fridfullt i största allmänhet Efter samtal med Rickard och Jonas, så var det ganska lätt att bestämma mig för en fortsättning. Ett annorlunda år, och fastän vi hade minst (1) förluster i serien, så blev det marginaler mot. Tror en 26 (28) – matchers serie gynnar oss, och är övertygad om att vi hade bästa materialet redan i år, men hoppas nästa år innebär en ettaplats, en serie som Forward borde tillhöra. Tillägg; Veckans planerade kvalmatcher Till Ettan (med sedvanlig Coronareservation) Kvalet för att hänga kvar 3 dec 17.00 Lunds BK – Karlslunds IF 6 dec 14.00 Karlslunds IF – Lunds BK Kvalet för att gå upp 3 dec 19.00 Västra Frölunda – Åtvidabergs FF 6 dec ?? Åtvidabergs FF – Västra Frölunda
A-laget Herr
1 dec 2020
0kommentarer
Träning
Imorgon r Tisdag vi börjar träna igen Tisdagar kl 19 rostaskolan Fredagar kl 18 på västerpark Så kom i tid nu på tisdag kl 19
U17
30 nov 2020
1kommentar
Nu startar vi upp Träning igen för P&F Födda -2005 och yngre
Då corona läget i lagen har minskat och vi framförallt har fått tillbaka våra ledare så känner vi oss trygga med att starta upp träningar igen för dom yngre åldrarna . P&F Födda 2005 och yngre får träna fro.m måndag ! Men följande gäller ! Vid minsta symptom : Feber , snuva , hosta , huvudvärk då stannar man hemma ! Inga ombyten i omkl rum , föräldar ska vara i bilen ej i hall eller omkl rum ! Inga samlingar ! Se till att det finns möjlighet till handtvätt. Dessa restrektioner gäller fram to.m 13 dec ! Här finns mer info från ÖLFF 25 november 2020 Information seriespel och förlängda skärpta allmänna råd i Region Örebro Län Igår den 24 november beslöt Folkhälsomyndigheten att förlänga de skärpta allmänna råd för Region Örebro som nu gäller t.o.m. den 13 december. Dessa innebär att man ska avstå från att delta i exempelvis idrottsträningar, matcher och tävlingar, men att barn födda 2005 och senare får genomföra träningar. Örebro Läns Fotbollförbund följer FHM:s rekommendationer och tydliggör nedan vad som gäller i de tävlingar som berörs framöver. Generellt Fotboll och Futsal: Alla seriematcher är inställda/uppskjutna i december. Kvalet till P16 Nationell, P17 Div. 1 och P19 Div. 1 (Fotboll): Kvalspelet beräknas spela klart i februari om SvFF tillåter detta. Mer info kommer skickas till berörda lag när vi vet mer från SvFF. DM-Slutspelet i Futsal: DM-Slutspelet den 30-31 jan. är Inställt. Ev. kommer endast Ungdomsfinalerna att spelas helgen 27-28 feb. Beslutas före seriestart. Futsal senior div. 2-4 herrar och div. 1-3 damer: Seriespelet genomförs preliminärt 9-10 jan. – senast den 27-28 feb. Genomförande: - Lag som inte vill deltaga behåller sin plats i seriesystemet. Senast den 1 dec. ska lagen meddela om de inte vill delta i seriespelet denna säsong. - Ingen nedflyttning kommer att ske. Endast uppflyttning. - Ingen DM-vinnare utses 2020/2021. - Om vi inte får komma igång med seriespelet den 9-10 januari kommer Futsalsäsongen att ställas in. Futsal Ungdom 15-17 år - DM: Serierna spelas preliminärt 9-10 jan. – 20-21 feb. Enkelmöten i alla klasser. F17 (5 lag), F15 (7 lag), P17 (5 lag), P15 (6 lag). Ev. kommer endast Ungdomsfinalerna att spelas helgen 27-28 feb. Beslutas före seriestart. Om vi inte får komma igång med seriespelet den 9-10 januari kommer Futsalsäsongen att ställas in. Futsal Ungdom 13-14 år seriespel: Serien spelas 9-10 jan. – 27-28 feb. Enkelmöten i P14 (5 lag), P13 (7 lag). Dubbelmöten F14 (3 lag). Om vi inte får komma igång med seriespelet den 9-10 januari kommer Futsalsäsongen att ställas in. Futsal Ungdom 11-12 år seriespel: Serierna spelas 9-10 jan. – 27-28 feb. (ca. 4 matcher per lag.) Spelprogram i Futsalserierna: Beräknas vara klara den 4 december. Föreningsdrivna Cuper: Fram t.o.m. den 13 december kommer inga cuper, vare sig i futsal eller i fotboll, att få sanktion. Det gäller oavsett ålder, storlek och turneringsform. Om man ansöker om sanktion för en cup som genomförs efter den 14 december - kan det gå att få, men sanktionen dras in om restriktionerna förlängs. Träningsmatcher: INGA matcher ska spelas fram t.o.m. den 13 december oavsett ålder. Gäller såväl Fotboll som Futsal. Träningar: Endast spelare födda 2005 och yngre får genomföra träningar. Detta gäller just nu t.o.m. den 13 december men kan förlängas. För att vara tydliga så är man ett lag med blandade åldrar födda 2004-2005 får endast de spelare födda -2005 delta i träning. Serier i SvFF:s regi: Beslut och information kring dessa serier och tävlingar kommuniceras från SvFF.
BK Forward
29 nov 2020
Igår körde vi advents andan ⚽
Örebro andan rullar på .. Igår hade vi lite adventsfirande 17 st unga killar & tjejer samlades och spelade spontan Futsal ! Vi passade på att fira lite advent med pepparkakor & julmust Alla under 16 år är varmt välkomna på lördagar 19-21 I Rosta skolan ! Vi följer FHM restriktioner och därför får föräldrar inte vara med i hallen utan får sitta i bil !
BK Forward
29 nov 2020
Vi möter Totto - 50 år i Forward
Det finns många ledare, som varit med länge i BK Forward, och så finns det Thomas ”Totto” Andersson (68), som nästa år firar 50 år i klubbens tjänst. Thomas Föddes in i Bollklubben, och detta genom min far Rolf, som också var en av grundarna av klubben. Växte upp i ”Forwardland” runt Stjärnhusen, så det var inte så mycket att välja på. Började tidigt andas just Forwardluft, och så har det fortsatt. Det fanns många Thomas på den tiden, så för mig fick det bli ”Totto”. Min egen aktiva karriär var begränsad, då jag tidigt hade en skada i höften. Ägnade istället min ungdomstid, åt att arrangera och ställa iordning tävlingar för mina kompisar, som Slampen, Kask och Ossa och många tacksamma föräldrar stöttade. Blev i 19-årsåldern ledare i ett ungdomslag för dessa killar, som då var ett 11-årslag och på den vägen fortsatte det. Ungdomskonsulent. Kommunen – tack Gustav Rosen – ordnade 74, så att de större föreningarna kunde anställa ungdomskonsulenter, och Söderberg gav mig förtroendet att jobba med Forward – tror vi fick 80 % av lönen. Skillnaden till idag är enorm - på den tiden inga plan- och lokalhyror, och dessutom ingen dator. Hade jobbat som brevbärare tidigare, och trots mors energiska avrådan att sluta inom statens säkra kaka, så hoppade jag på Forward. Något som jag aldrig ångrat en enda sekund. Startade ungdomsverksamheten i Lundby redan 74, något som sedan visade sig bli både framgångsrikt och med otroligt många talanger och även flera framtida allsvenska spelare (Erlingmark m.m.) Forwardcupen Samma år (-74) startade vi också Forwardcupen, då med hela 12 lag, och med Jens Thörner, som spelade hem cupen till Stora Mellösa – mot Degerfors. Cupen har nu vuxit år från år, och hade förra året rekordet 280 lag (det är nog ungefär vad vi klarar av), och har nu etablerat oss som en av de större och bästa i landet. Naturligtvis en viktig del av ekonomin i föreningen och synnerligen kännbart just i år, då vi fick ställa in. Ett speciellt Forwardscupår var -87, då vi fick flytta in Forwardscupens finaler till Idrottshuset och andra hallar – Rosta Gärde var förändrad till en plats med simmande änder. Tackar Orvar Bergmark, just då kommunens högste planchef, och han ordnade allt. En utomordentlig fotbollsspelare, och en otroligt fin människa. Var också med och startade Örebrocupen 1979 och var anställd som cupansvarig åren 1997-2014. Bandy Fick möjligheten att jobba som ledare och materialare även i bandyn. Vi var uppe i allsvenskan (73-74) med Forward ett år, på Hasse Borgs och Knäppens tid. Fick tre pinnar mot Hammarby, men det var också allt, och sedan tynade bandyn bort alltmer. Kassör Vet inte om jag skulle kalla mig kassör, men har i varje fall hållit i klubbens ekonomi sedan -93. Fick i början en stor hjälp och inblick i just ekonomiska frågor av Kjell Widner – hade väl inte så stor kunskap från början själv. Tar nu ett år i taget, men hoppas kunna hjälpa till i några år till. Bor på väster och är väl på klubben alla dagar i veckan – så gott som. Sitter också med i Forwards styrelse. Har haft ett stort privilegium att fått jobba med fotboll, och detta i en förening jag älskar, och med kunniga och duktiga kollegor, som gett mig så ofantligt mycket. Har väl också en dragning till det här att ordna och organisera tävlingar och annat. Corona Forwardscupen, Örebrocupen. Blodomloppet och matchvärdar på ÖSK:s hemmamatcher – allt detta har vi inte kunnat genomföra i år, och det sätter naturligtvis sina spår i klubbens ekonomi. Vi kommer att göra ett relativt stort minusresultat i år (och naturligtvis är vi inte ensamma om detta), men vill framhålla den stora och nödvändiga hjälp vi fått genom de statliga pengarna, som tilldelats i dessa pandemitider. Utan dessa hade det blivit riktigt jobbigt. Årets A-prestation Tycker de ändå gjort det riktigt bra. Ser spelare som kommer att ta även nästa steg, och gillar en sån som Marcus Kanto. Tycker mig se något lite extra här, precis som i Johan Chamoun. Ser naturligtvis alla hemmamatcher, och har följt några även borta. En blomma också till Josef framåt och Steffen bakåt. Ledare jag minns Roland Söderberg trodde på mig och gav mig chansen. Men Torsten Medin är väl den jag kommit närmast, och som har lärt mig mest. Torsten betydde så mycket för Forward, och det är med stor saknad man minns honom. Spelare jag minns Oj då – hur många som helst. Men visst är det speciellt att fått varit med om att lyfta fram landslagsspelare, som Pelle Blohm, Erlingmark, Hasse Borg, Jiloan Hamad och Jimmy Durmaz. Sedan minns man ju lirarna lite extra, som Giggi och Abbe m.m. Matcher jag minns När vi kvalade upp till näst högsta divisionen (division ett -79) genom 10 – 0 sammanlagt mot Jonsered och Motala. Vi hade ju Thomas Nordahl på plan – tror att han var spelande tränare också (tillsammans med Boine och Giggi). Sedan är snömatchen i Huskvarna naturligtvis oförglömlig. Ibland var vi uppe och ibland inte, och så straff i 98:e och Stefan Larsson fixade 4 – 4 och uppflyttning. Annat lag än Forward Har alltid varit RödVit och vi var på Stora Valla ofta i ungdomen. Fantastiskt att det nu ser ut att bli allsvenskan igen – man blir både glad och rörd. Minns vid en träningsmatch, att Bengt Hagström kom fram och kom ihåg mig och Forward, och jag fick tillfälle smaka på kaffet och tilltugg inne på Skitiga Bullen. Det är ändå något speciellt med dessa materialare – vi har ju våran Stoffe. Tränare jag minns Många, men Benny Lennartsson var och är ändå speciell. Samma engagemang när det gäller att träna 10-åringar som A-lag. Gillar det enkla – några streck på ett blädderblock och så ut och kör. Dessutom alltid semlor på tisdagar. Har betytt så mycket för Forward. Kommer alltid aven att minnas Rille. Kom ner till sin första träning som 6-åring, och är fortfarande kvar i klubben – ett otroligt stort Forwardshjärta hos den mannen. Nu får vi hoppas att Patrik Lagerträd och jag kan få chansen att genomföra Forwardcupen 21, och att vi även får hälsa publiken välkomna till Trängen nästa säsong, hälsar Thomas avslutningsvis.
A-laget Herr
27 nov 2020
2kommentarer
Visa fler nyheter